Search

"נעמה היא בת ערובה של רוסיה" - ישראל היום

"נעמה היא בת ערובה של רוסיה" - ישראל היום

נעמה יששכר, ישראלית-אמריקנית בת 26 שכלואה ברוסיה, צפויה לקבל היום (שישי) את גזר דינה בבית המשפט. ישראל ורוסיה ניסו להגיע לעסקה להחלפה בינה לבין אסיר אחר, שנדחתה על ידי ישראל מסיבות משפטיות ומדיניות. גורמים שמעורים בפרטים תיארו את הפרשה במילים חריפות, ואמרו בין היתר כי "מדובר במקרה של חטיפת בת ערובה בידי רוסיה".

יששכר, עשתה את דרכה בחזרה לישראל לפני חצי שנה בסופו של טיול שאחרי הצבא בהודו. היא הגיעה למוסקבה בטיסת קישור ולא נכנסה לגבולות המדינה. ואולם, כלבי הרחה של השלטונות הרוסיים גילו חשיש במשקל 9.6 גרמים במזוודה ששלחה יששכר לבטן המטוס. היא מכחישה כי ידעה על קיומם. אף שהדבר מנוגד לחוק הבינלאומי, שוטרים רוסיים העבירו אותה בכוח לתוך השטח הריבוני של רוסיה ושם עצרו אותה באשמת החזקת סמים. 

ואולם, כשבועיים לאחר המעצר שירותי המודיעין של רוסיה החליטו להשתמש ביששכר כקלף מיקוח ביחסיהם עם ישראל. הם העבירו אותה בחשאי לבית כלא מחוץ למוסקבה ודרשו מישראל להסגיר לידיהם את אלכסיי בורוקב שנעצר בישראל ב-2016, ומאז עובר תהליך הסגרה לארצות הברית בחשד שביצע פשעי סייבר חמורים נגדה.

יפה ישככר ובתה נעמה // צילום: באדיבות המשפחה

בישראל ניסו תחילה להיעתר לבקשה הרוסית ולקדם עסקה במסגרתה יששכר תשוחרר לישראל ובורוקב יועבר לרוסיה. ואולם, מאחר ובורוקב כבר הוגדר כבר הסגרה לארצות הברית, וכיוון שלאמריקנים חשוב מאוד לקבל אותו לידיהם, ישראל הבהירה לרוסיה כי אין באפשרותה לבצע את העסקה. ל"ישראל היום" נודע כי הפרשה טופלה על ידי הדרגים הבכירים ביותר, וכי גם ראש הממשלה נתניהו עשה כל שביכולתו להביא לשחרורה של יששכר.

בעקבות הסירוב הישראלי, הרוסים החמירו מאוד את היחס לעצורה הישראלית. הם מחזיקים אותה כבר תקופה ארוכה בתנאים קשים, כמעט ולא מאפשרים ביקורי משפחה, הם סירבו להעניק לה אוכל כשר ומחזור לימי החגים וקבעו במכוון את הדיונים בראש השנה וביום כיפור. הצעד הקשה ביותר היה החמרת האישום נגדה מאחזקת סמים לסחר בסמים – מעשה שהעונש עליו עשוי להגיע לשמונה שנים בכלא הרוסי. 

גורמים ישראליים זועמים: "מזכיר ימים אפלים של ברית המועצות"

גורמים ישראליים שמעורים בפרטים ביקרו במילים קשות מאוד את ההתנהגות הרוסית. לדברי אחד המקורות, "אם חמאס היה נוהג כך כבר היינו מזמן אומרים שזה עוד מקרה של גלעד שליט. מה שקורה שם מזכיר את הימים האפלים של ברית המועצות". 

ישראל כהן, דוד של נעמה שפועל כבר חצי שנה למענה, אמר ל"ישראל היום": "עד אתמול בערב לא האמנו וסירבנו בכל דרך לקשור בין העניין שלה למקרה של בורוקב. הוא מרגל סייבר שעניינו הוכרע בבית המשפט העליון. היא ילדה תמימה, שלא הייתה לה שום כוונה להכניס את הדבר הזה לרוסיה. בתמימות היא גם הציגה להם את הדרכון האמריקני וככה הם קלטו שנפל להם ליד תפוח זהב". 

כהן סיפר כי המערכת הרוסית מקשה מאוד על הקשר עם אחייניתו, "אפילו שקית עם רימון ותפוח לראש השנה אי אפשר היה להעביר אליה. דבר שני, למה קבעו את הדיון לראש השנה ויום כיפור? המטרה היא שאף אחד מהצד הישראלי לא יגיע. הרב גורביץ' שמטפל שם בכל האסירים היהודים אמר לנו שאף יהודי לא מקבל יחס כזה". 

בקריאה של הרגע האחרון לפני מתן גזר הדין פנה כהן לשלטונות רוסיה ואמר, "אני מקווה שמישהו שם יתעשת ויראה את הדברים בצורה ההומנית והרגישה, ויבין שלא מדובר בפושעת אלא בילדה תמימה. וילדה כזו לא מחזיקים חמישה חודשים בכלא על דבר כזה ולאל כקלף מיקוח. אנחנו מבקשים מהשלטונות הרוסים לשחרר אותה". 

הדיון האחרון שנערך בעניינה של נעמה היה כאמור ביום כיפור, כשבארץ הייתה דממת אלחוט והיא הגיעה אליו כשהיא בצום. התובע ביקש לגזור על נעמה שמונה שנות מאסר בגין סחר והברחת סמים. היא ככל הנראה תקבל שבע שנות מאסר, מתוך עשר שמאפשר החוק. 

סלפי משפחתי. נעמה, אמה יפה והדוד ישראל כהן // צילום: באדיבות המשפחה

יפה יששכר, אמה של נעמה שנמצאת ברוסיה, אמרה הבוקר ל"ישראל היום": "אני מרגישה מועקה, פחד וחרדה. אנחנו נהיה בבית המשפט יחד עם עורכי הדין, וכנראה גם נציגים ממשרד החוץ כדי לשמוע את גזר הדין". 

יששכר האם מספרת שבורוקב פנה אליה דרך חבר: "הוא פנה אליי וגם לבת אחרת שלי שמתגוררת בארצות הברית, המסר אלינו היה שנעמה לא תשתחרר כי 'הרוסים רוצים אותי', אני חשבתי שהוא הזוי ולא עניתי לו. רק אתמול, עם כל הפרסומים, הבנתי שיש בזה משהו מן האמת ושאכן יש אדם כזה שכלוא בישראל. 

"אני לא מבינה למה הבת שלי צריכה לשלם את המחיר. אם כל הרשויות ידעו מזה, ידעו שיש סיבה שנעמה נרקבת סתם בכלא, למה לא עזרו לי? לא רצינו להאמין שיש משהו מאחורי זה. כעת, זה הזוי שהיא תשב שמונה שנים בשביל כמה גרמים של חשיש. הזמן הולך ואוזל". לדבריה, אחרי הפרסום היא פנתה לגורמים רשמיים: "הם טענו שהם לא יודעים ועל זה עדיין לא קיבלתי תשובה".

בערוץ RT שנמצא בבעלות ממשלת רוסיה, פורסם סיפורו של בורוקב שנעצר בישראל ב-2015, ומאז יושב בכלא הדרים. הוא הואשם בחמישה מקרים של מתקפת סייבר על אתרים אמריקניים. הם שוחחו עם חבר של בורוקב שגר בישראל, שאמר: "ישראל נמנעת מלהשתמש באופציה של ההחלפה. ביקשתי מקרובי משפחתה של יששכר לדבר עם דיפלומטים ישראלים על הנושא, אבל עד כמה שאני מבין הם הבטיחו למשפחה שלא תהיה החלפה, ושהם רק צריכים לחכות בשקט לפסק הדין". 

Let's block ads! (Why?)



2019-10-11 09:12:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjk4NDQ30gEA?oc=5

קרא עוד >>>>




Bagikan Berita Ini

0 Response to ""נעמה היא בת ערובה של רוסיה" - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.