Search

N12 - מבקר המדינה: מערכת הבריאות לא ערוכה להתפרצות מגפה - mako

N12 - מבקר המדינה: מערכת הבריאות לא ערוכה להתפרצות מגפה - mako

לא ערוכים למגפה: מבקר המדינה מפרסם היום (שני) לציבור פרק מתוך דוח העוסק במוכנות מערכת הבריאות ומדינת ישראל להתפרצות של מחלות מדבקות. הדוח מצביע על כך שהיעדים שנקבעו בישראל אינם מספקים בחלק מהמקרים – וגם ביעדים שהוצבו, הגופים הרלוונטיים לא עומדים נכון לשעת הבדיקה. הפרק הוגש לממשלה ולמשרדים הנוגעים לדבר עוד לפני התפרצות הקורונה בישראל.

לקריאת הפרק המלא בדוח המבקר לחצו כאן

כך למשל ציין המבקר כי משרד הבריאות לא כתב תוכניות מפורטות והוראות הפעלה כלליות להתפרצות מגפה – אלא תוכניות למחלות מסוימות כמו שפעת פנדמית, אבולה, אבעבועות שחורות ואנתרקס. באשר להתפרצות של שפעת פנדמית – מחלה ויראלית מדבקת – נקבע התרחיש שאליו יש להיערך ככזה שבו יידבקו 25% מהאוכלוסייה, כלומר כ-2.2 מיליון ישראלים.  

תרופות לרבע מהציבור? רק ל-16%

ביעד הזה צריכים לעמוד בהיבטים של מלאי התרופות והחיסונים, וכן בהיבטים של פתרונות אשפוז. המבקר מצא כי נכון לשעת הבדיקה מלאי התרופות הספיקו למקרה הידבקות של 16% בלבד מהאוכלוסייה – נמוך משמעותית מהיעד שהוצב.

עוד התברר כי בכל הנוגע לפתרונות אשפוז, חסרו בעת הבדיקה פתרונות לכ-150 אלף מאושפזים נוספים שצפויים בהתפרצות שפעת: בתרחיש זה עוד כ-25,000 חולים אמורים להזדקק לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ, ועוד כ-12,500 חולים יזדקקו להנשמה. עוד ציין המבקר שהתוכניות של משרד הבריאות לא מפרטות את כמות חדרי הבידוד הדרושה במקרה של התפרצות מגפה.

נתניהו במסיבת עיתונאים על הקורונה
נתניהו במסיבת עיתונאים על הקורונה | צילום: לעמ, לע"מ

הבדיקה של מבקר המדינה התקיימה בחודשים פברואר עד אוקטובר 2019. נבדקו בה מוכנותה של מערכת הבריאות להתמודד עם מחלות שיכולות להביא לתחלואה רבה ולפגיעה קשה בבריאות הציבור, כמו שפעת פנדמית, חצבת ואבולה. הבדיקה נעשתה במשרד הבריאות, בלשכת הבריאות בירושלים, במשרד להגנת הסביבה ובמשרד החקלאות. עוד נעשו בדיקות השלמה בלשכות בריאות מחוזיות נוספות, בארבע קופות חולים, במשרד הבטחון, בצה"ל וברשות הטבע והגנים.

חקירות אפידמיולוגיות מאוחרות

המבקר בדק את התפרצות החצבת בישראל בשנת 2018. נמצא כי 49% מהנדבקים בחצבת היו ילדים שהוריהם סרבני חיסונים. אך חלק חשוב לא פחות נוגע להתמודדותה של מערכת הבריאות בישראל בתקופת החצבת – שם נמצא שרק ב-57% מהמקרים ביצעו חקירות אפידמיולוגיות לזיהוי האנשים שנחשפו לנדבק תוך 48 שעות (כפי שקבע משרד הבריאות העולמי). ככל שמתאחרת החקירה, ציינו במשרד המבקר, הסיכוי להרחבת ההידבקות גדל.

בין המלצותיו העיקריות של מבקר המדינה הוא מציין שעל משרד הבריאות וקופות החולים להכין תוכנית אופרטיבית להתמודדות עם התפרצות של שפעת פנדמית ולתרגל אותה, וכן שעל משרדי הבריאות והביטחון לקדם את עבודת המטה להצטיידות בחיסונים.

מהפכת המבקר החדש: פחות עיסוק בשחיתות במשרד
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן הציע המבקר שעל משרד הבריאות למפות את המחלות שהוא נדרש להיערך אליהן באופן ייחודי - ולקבוע אם יש להכין עבורן הוראות להיערכות ולפעולות הנדרשות בעת התפרצות, שיאפשרו הכנה מוקדמת מיטבית.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כתב: "חשיבותו של הפרק מתעצמת לנוכח הודעת ארגון הבריאות העולמית ב-11.3.20 ולפיה נגיף הקורונה מוגדר כמגפה עולמית. כולי תקווה כי הפרק, אשר הוגש עוד לפני התפרצות הקורונה בישראל, סייע לקבלת החלטות מיטביות ותרם להיערכות משרד הבריאות וממשלת ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

Let's block ads! (Why?)



2020-03-23 13:57:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiTGh0dHBzOi8vd3d3Lm1ha28uY28uaWwvbmV3cy1saWZlc3R5bGUvMjAyMF9xMS9BcnRpY2xlLTI2NWRhNTI3ZmZmZjA3MTAyNi5odG3SAQA?oc=5

קרא עוד >>>>




Bagikan Berita Ini

0 Response to "N12 - מבקר המדינה: מערכת הבריאות לא ערוכה להתפרצות מגפה - mako"

Post a Comment

Powered by Blogger.